6 nye PR trends, som kommer i 2018

1610
PR

Det kan virke som om at sommeren kun lige har lagt sig, og du er måske lige kommet tilbage fra ferie. Under alle omstændigheder, så er det nu du skal til at forberede din virksomheds PR til 2018, hvis du gerne vil foran konkurrenterne.

Ifølge PR bereauet Influencers & Co vil vi se følgende 6 PR trends i 2018.

1. Personlig branding vil ikke kun være forbeholdt direktøren

Store virksomheder som Vestas, DR og Mærsk har i en årrække gjort en dyd ud af at direktøren var offentlig kendt for de rigtige principper, og i det hele taget fremstod som en troværdig leder. Dirktøren har dog ikke altid den specialviden som virksomheden gerne vil være kendt for, og derfor vil vi i de kommende år se en række af specialiserede medarbejdere, som bliver potræteret på virksomhedens hjemmeside, og får taletid i medier, hvor direktøren tidligere ville have haft denne rolle. Det sker fordi der er situationer hvor den specialiserede medarbejder er bedre til at præsentere virksomheden end direktøren vil være.

Vi vil ligeledes se personlig brandings aktiviteter sprede sig til en større del af ledergruppen, hvor de idag er centreret omkring direktøren. Eksemplevis vil vi i højere grad se forskellige ledere fra de store virksomheder fremlægge vigtige nyheder, som stigende vækst, indtrædelser på nye markeder og synet på fremtiden. Det vil give direktøren mere tid til at tage vigtige beslutninger, og samtidig gøre virksomheden mindre udsatte overfor tab af brand værdi, i tilfælde af at direktøren skulle skifte til en konkurrent.

2. Employee Advocacy

Hvis ikke du har hørt begrebet før, så kommer du helt sikkert til det flere gange i løbet af 2018. Employee Advocacy går ud på at medarbejderne skal være med at fortælle om virksomheden på sociale medier. Det foregår ved at virksomheden producerer historier, som passer til den enkelte medarbejder, og herefter beder medarbejderen om at publicere det på medarbejderneres sociale medier. Det gøres med devisien om at medarbejderne er de bedste til anbefale virksomheden til nye medarbejdere, og så er det samtidig en omkostningsfri metode til at få spredt virksomhedens budskab.

3. Interne PR afdelinger vil i højere grad bruge eksterne konsulenter

En af udfordringerne med PR er at vi idag har mange former for PR, såsom kriseledelse, branding, personli branding af ledere, og eventsplanlægning, som nogle eksempler. Idag er det derfor umuligt for de fleste virksomheder at have specialister til alle kategorier. Derfor forventes det at vi i 2018 vil se endnu flere konsulenter, som kan vejlede om best praktice for hver diciplin.

4. PR vil blive brugt til mere end blot markedsføring og kommunikation

PR kan bruges både i markedsføring, til recrutering af medarbejdere, til opretholdelse af relationer til medier og investorer, men PR afdelingen har en tendens til kun at fokusere på at pleje virksomhedens omdømme. Det forventes derfor at PR afdelingen vil blive underlagt at arbejde sammen med andre afdelinger, for at opfylde virksomhedens fælles mål.

5. Branding bliver en afgørende faktor

Lidt i forlængelse af punkt 4, vil PR afdelingens evne til at samarbejde med resten af virksomheden omkring at få fremstillet virksomhedens brand i henhold til den position som virksomheden ønsker. Branding har været mere udbredt i udlandet, end i Danmark, men da den danske forbruger i overvejende grad, søger brands som de kan identificere sig med bliver branding i højere grad et konkurrenceparameter som bliver nødvendigt. Her kan det blive en udfordring at Pr afdelingen skal arbejde sammen med den strategiske markedsføringsafdelingen, som i fremtiden vil få medbestemmel over den redaktionelle linje i virksomhedens PR arbejde.

6. Data og ROI bliver afgørende for PR

I de sidste år er data og ROI blevet tilgængeligt i stort set alle andre markedsføringsdicipliner. PR har dog i mange virksomheder indtil videre ikke været underlagt at skulle levere tal for ROI, da det stadig er tidkrævende at indsamle data som kan bruges til målingen. Det skyldes at effekten både kan måles i branding, og kan have en lang effekt, fordi virksomhedens PR kan findes via søgemaskiner.

Mange virksomheder går dog nu over til at måle ROI på PR. I starten vil det være med mindre præcise modeller, men i takt med at teknologien udvikler sig, vil det blive nemmere, og derfor mere normalt at også ROI bliver data og ROI styret.

Kilde: https://www.forbes.com/sites/johnhall/2017/08/06/6-pr-trends-to-check-out-in-2018/#38f4a3f86666