Er det smart at connecte med kunder på de sociale medier?

Social media-kunder-connecte

Skal man connecte med kunder på de social medier, det er et svært emne.

Er det ikke bedst at hold sit arbejdslivet, og det privat hver for sig?

Der er flere der kender problematikken, de er ikke sikker på hvorvidt de skal connecte, med en kunde på de social medier. Normal tommelfingerregel vil ofte være nej.

De fleste har ingen grund, til at være connecte med kunder, og især på ens private sociale medie.

Grunden til dette er, at du vil risikere at kunden kontakter dig, udenfor arbejdstiden. Det kan være at du er til en familiefest, på tur med børnene eller andet. Det vigtige er at du bliver forstyrret, og nu fokuserer din hjerne kun på det. Der røg den fridag. For selvom du videresender kunden, ligger det i dit baghoved om du vil det eller ej.

Ikke nok med at kunden nu kan kontakte dig døgnet rundt, nu skal du også tænke dig om, hvad du poster, liker osv.

Der er nogle der mener at, det er med til at gøre det mere personligt. Dog kan det også siges, at det bærre en vis risici.

Aldrig tage initiativet

Når det kommer til stykket, så vær aldrig være ham der ansøger, eller der aktivt gør et forsøg. Ofte tænker kunden ikke over det, og problemet kommer aldrig.
Men hvad nu hvis, du kan altid takke nej, og havde et grundigt, velformuleret og høfligt svar på, hvorfor du gerne vil adskille dit privat, og arbejdsliv.

Det eneste sted, det er “okay” at connecte med en kunde er på platformen LinkedIN. Men stadig frarådes det. Dette medie er mere beregnet til networking, og vække kunders opmærksomhed over på, den virksomhed du arbejder for.

Tilføje en disclaimer

En disclaimer vil altid være en god ide, og især på de platforme hvor det er muligt at følge folk, uden deres sammen tykkelse. Her snakker vi om platforme som Twitter og ligende platform.

Dette er en god ide som  medarbejder, men især en god ide som chef, at skrive en disclaimer på ens profil. Især hvis man har kunder fra et andet land, hvor kulturen er anderledes. Da der nemt kan komme misforståelser, og dette kan skabe gnidninger.

En disclaimer kunne se sådan her ud;

“Denn profil er min personlige profil, og kan derfor ikke sættes i forbindelse med mit arbejde eller medarbejder. Alle udtalelser, post, billeder m.m. er mine personlige holdninger og mening, og reflektere ikke min arbejdsplads eller medarbejders mening.”

Check dine indstillinger

Dette gælder dog ikke, hvis dit formål er at få en masse følger. Men til dem der gerne vil beholder deres sociale medier private.

Uanset om du vil connecte med kunder eller ej, vil vi stadig opfordre dig til at tjekke dine sociale mediers privat indstillinger. Her kan du bestemme, hvem der må se hvad, og hvor meget du vil dele med folk du ikke er venner med.

Opret en virksomheds profil

Hvis du vil connecte med dine kunder, gør det igennem en virksomhedsprofil. Her er det nemmere at gennemskue hensigten. Profilen vil også fungere som, virksomhedens ansigt ud af til. Virksomhedsporfil kan have flere funktion, et du kan komme i kontakt med dine kunder, som igen kan skrive til virksomheden, her kan du dele nyheder eller andre spændende ting, du kan rekruttere og meget mere.