Ekspert: Norden er førende indenfor global sundhed og velvære

424
Natural_Products_Scandinavia_foredrag

Norden fortsætter med at forbedre indsatsen på sundheds- og velværeområdet, hvor norden er førende i forhold til resten af verden viser ny måling fra Euromonitor International. Stor fagmesse sætter fokus på udviklingen.

Norden er en af trendsætterne indenfor udvikling på sundsheds- og velværeområdet, viser ny måling. I år diskuteres den fremtidige udvikling på fagmessen “Natural Products Scandinavia” i Malmø i samarbejde med Euromonitor International.

Euromonitors analyseekspert Povilas Sugintas udtaler sikkerhed og tilfredshed omkring resultatet af den nye måling.

“Der er regioner, som fører an og regioner, som følger efter. Jeg tror ikke, der er nogen tvivl om, hvilken gruppe Skandinavien tilhører”, “Når det kommer til offentlig sundhed, går Norge, Sverige, Danmark og Finland forrest” siger Sugintas, som vil præsentere resultaterne fra Euromonitors årlige ’Consumer Health Research’, sammen med et overblik over forbrugertrends i dag.

Ifølge Sugintas bevæger skønhedsbranchen sig gradvist hen imod en mere sundhedsorienteret tilgange, hvor kosmetikfirmaerne reagerer med innovative produktfunktioner – som skaber deres egne udfordringer såvel som muligheder i regionen.

”Jagten på sund livsstil har ført til en øget efterspørgsel på naturlige skønhedsprodukter, hvor fremspirende mindre brands og nichebrands har nydt bedst af denne. Produktgennemsigtighed og deres indhold lægger pres på firmaer, store og små, og skaber vindere og tabere”, tilføjer Sugintas.

Nordisk sundhed og velvære er et område i vækst

David Hedin fra Euromonitor er tilbagevendede foredragsholder, og han udtrykker glæde for arrangementet.

“Natural Products Scandinavia er vokset meget og er blevet et fantastisk sted, hvor du kan finde alle de seneste produkter inden for fødevarer, sundhed og skønhed. Jeg glæder mig til at komme rundt på messen og tale med folkene bag produkterne”

I Norden er sundhed og velvære et område, der har betydelig vækst interesse. Ifølge de seneste tal fra Euromonitor er de nordiske lande med blandt de tre største markeder i kategorien: Emballerede fødevarer, som udmærker sig for deres sundhedsmæssige fordele.

David Hedin vil på messen diskutere resultaterne af den seneste rapport for “Packaged Food Market Research”, samt give et detaljeret overblik over det nordiske sundheds- og velværemarked i Danmark, Finland, Norge og Sverige

“Nordisk sundhed er et meget omfattende emne at sammenfatte på 45 minutter”, ” Vi ser i stigende grad hver sundhedsniche skabe dets egne muligheder i højere grad end de går efter, hvad forskellige sundhedskategorier eller en gruppe forbrugere er interesserede i og hvilke madvarer inden for kategorien sundhed, de køber.”

”Jeg tror, det skyldes en stigende segmentering af markedet, som er en naturlig effekt af et mere individualistisk samfund, og det betyder blot, at det er endnu vigtigere at holde trit med de seneste trends og udviklingen”, siger han.

Fagmessen finder i år sted i Malmömässan den 15.-16. november, og her de seneste data og trends på det nordiske marked for sunde fødevarer, velvære, skønhed og personlig pleje, blive diskuteret.