Elbilsfirma: Regeringen mener danskerne skal købe benzinbiler

348
Elbiler

Når regeringen udtaler at den nye registreringsafgifts aftale har en miljøbenlig profil, drejer det sig kun om konventionelle benzin og dieselbiler. Elbiler bliver derimod dyere vurderer Casper Kirketerp-Møller fra elbils strømleverandør virksomheden CLEVER

D. 21 septmeber vedtog regeringen sammen med Dansk Folkeparti at ændre registreringsafgiften for konventionelle biler, således at visse typer biler, bliver markant billigere at købe. Det er tredje gang på tre år, at regeringen gør tradtionelle biler billigere, samtidig med, at elbiler bliver dyrere. Teknologi virksomheden Clever, som har specialiseret sig i distribuere strøm til Elbiler, men dog at

”Den nye aftale om bilafgifter sender et klart signal til danskere om hvilke biler, Regeringen mener, man skal købe. Nemlig konventionelle biler der udleder skadelige og kræftfremkaldende partikler, er kilde til støjgener og som resten af verden kæmper for at blive fri af. Og det selvom der er et alternativ. Nemlig Elbiler”, siger CEO i CLEVER, Casper Kirketerp-Møller.

Norge fører an i udviklingen af elbils teknologi

I dag er en vil i gennemsnit på vejene i 16 år. Dermed vil de biler danskerne køber efter nedsætttelsen af registreringsafgiften, udlede skadelige partikler til langt efter 2030. I mange europæriske lande arbejder man for at forbyde salg af diesel og benzinbiler. Eksemplevis arbejder regeringerne i Tyskland og Østrig på forslag herom, i Skotland og Norge må der ikke produceres benzin og dieselbiler fra år 2030.

Danmark har investeret massivt i vindmølleteknologien – med stor succes. Den samme succes kan man føre over på omstillingen af transporten, hvis man tør gå foran – og samtidig gøre vindmøllestrømmen mere værd, når den også kan bruges til transport.

Ifølge Casper Kirketerp-Møller har Danmark alle muligheder for at gå foran, hvis man vil.

“Vi har et forældet registreringsafgiftssystem. Det synes der at være enighed om, og også om, at det er svært at lave en stor omlægning. Men med elbiler starter man forfra. Så hvorfor ikke lave en teknisk afgift for elbiler, som er opdateret til at rumme fremtidens teknologi, og så lade fossile biler blive i det gamle system, som man på sigt udfases. Når transporten er omstillet til elbiler, vil man sidde tilbage med det system, man ønsker sig, og en ren bilpark. Man kan indrette systemet, sådan at det kan justeres i takt med udrulningen, og man dermed kan styre provenuindtjeningen”

Omvæltningen til Elbiler kommer

Bilmærker som Volvo og Jaguar vil kun producere biler med el fra hhv. 2019 og 2020 og stort set alle store bilfabrikanter melder om mange nye modeller på el indenfor en overskuelig årrække. Det betyder iføge CLEVERS direktør, at omstillingen i Europa kommer uanset hvad.

”I dag sender bilproducenterne elbilerne til Norge og går udenom Danmark, da vi har nogle af de ringeste rammevilkår for elbiler. Danmark bliver dermed nogle af de sidste, der skifter til denne nye teknologi, og vi bliver derfor importland for den gamle teknologi for andre lande i Europa. Så i stedet for at være foregangsland med vindmøllestrøm i tanken, risikerer vi at ende som bilkirkegård for resten af Europa, hvis ikke der ændres kurs” slutter Casper Kirketerp-Møller.