Iværksætter: Gitte Olrik fra Noru.dk

Fortæl lidt om dig selv

Jeg hedder Gitte, er 37 år ung, mor til 3 og gift med David (der også er selvstændig). Jeg har ingen hobbyer udover at drikke kaffe, god vin, strikke og godt selskab.

Du har og har haft mange forskellige hatte på. Alt fra selvstændig designer, til konverteringsspecialist og kaffesælger på noru.dk. Hvordan finder du inspiration til nye eventyr?

Jeg er lidt den impulsive type, som er virkelig god til at få gode idéer – og en del af dem handler jeg så på. Jeg er dog blevet så voksen, at jeg nu bruger en del tid på at vende mine idéer med andre. Min mand er en fantastisk sparringspartner. Desværre er han lige så dårlig til at se begrænsninger som jeg er, så når en idé er blevet formet til et projekt vender jeg den altid med andre iværksættere. De er lidt bedre til at skyde idéerne ned og få dem formet til noget, der også giver penge i kassen.

Kaffeshoppen var egentlig blot et “proof of concept”. Jeg havde brug for en praktisk legeplads, hvor jeg kunne implementere alt det jeg snakker om i min konsulentvirksomhed. Men jeg kan jo ikke bare åbne en shop for sjov. Så den kører og omsætningen stiger støt.

Det er vidst ikke nogen hemmelighed, at du er rimelig skarp indenfor marketing, e-handel og programmering – har du nogen uddannelsesbaggrund her eller er det learning by doing?

Jeg har faktisk ingen uddannelse, andet end beklædningsdesigner (som jeg blev i en alder af 30 år). Jeg har altid rodet med computere og startede som 5 årig med at skrive spil ind på min fars Commodore 64 fra forskellige blade. Da jeg boede på kollegie, fik jeg en gammel computer af min far, der blev installeret Linux på og brugt som server – så Baren kunne få en hjemmeside.

Heldigvis har jeg altid været god til at læse dokumentation, så jeg lærte mig selv at kode. Det arbejdede jeg så med i 10 år, indtil jeg tog en afstikker til tøj branchen.

Det var virkelig en fordel, da jeg havde min tøjvirksomhed, at jeg kendte til teknikken bag en webshop. Jeg undgik mange “bureau-fælder” på den konto, og det var faktisk også det, der drev mig, da jeg så startede op som konsulent. Jeg ville gerne hjælpe andre virksomheder med ikke bare at hælde penge i et SEO- eller AdWords bureau uden at få noget for pengene. Jeg har set eksempler på 3-5 årige bindingsperioder, hjemmesider hvor man ikke selv ejede sit indhold osv.

Hvad er de vigtigste dos and don’ts i forbindelse med opstart af egen webshop?

Done is better than perfect! Alt for mange sider og finpudser tekster, produkter og indhold i stedet for bare at åbne op. Kunderne kommer ikke væltende fra dag 1, så der vil være masser af tid til at få optimeret teksterne til søgemaskiner eller få lavet alle billederne kvadratiske. Det vigtigste er bare at komme igang!

Og så indse dine egne begrænsninger – eller i hvert fald tidsrøvere. Jeg har uddelegeret en del opgaver, som måske ligger lige til højrebenet. Men jeg bruger for meget tid på det og så er det federe at få nogle andre til at tage sig af det. Et eksempel på dette er nyhedsbreve, tekster på landingssider og alt muligt andet content. Jeg har valgt at bruge WorkHero til at stå for disse opgaver, så jeg blot skal få idéerne og formulere dem. Så er der en anden, der tager action på det.

Hvad er den største udfordring, du har haft som selvstændig?

At holde fri. Jeg har været virkelig dårlig til at lade computeren blive i tasken om aftenen, så har brugt mange fredage, hvor jeg har “set” DisneySjov med ungerne, mens jeg har arbejdet.

Det tog jeg så konsekvensen af her i foråret og har arbejdet aktivt med en coach om at finde en balance mellem arbejde og fritid. Det virker så banalt, men det er faktisk virkelig svært, når man ved, at man er den eneste, der kan gøre kunderne glade.

Hvad er de bedste gratis kanaler, som giver størst udbytte?

There is no such thing as a free lunch! Hvis ikke du betaler med penge, så betaler du med tid eller med data. Det er et helt fair præmis som man bare skal være klar over.

Min erfaring er, at budskabet bestemmer kanalen. Skal jeg promovere morgenkaffe, lægger jeg et lækkert billede på Instagram og sørger for at tagge det, så folk, der er interesseret i kaffe, ser det.

Jeg har en kaffe-quiz kørende på NORU. Den er virkelig sjov og oplagt at dele. Så den er blevet lagt på Facebook, hvor den er blevet spredt og har givet mig en trafikforøgelse på 233% i august måned. Og for at uddybe, at intet er gratis – jeg har betalt for spredningen ved at hjælpe Facebook med at kategorisere folk. Denne oplysning kan de så bruge overfor deres annoncører og derved målrette deres annoncer endnu bedre.

Baseret på din egen erfaring – hvor ser du den største forskel på at sælge B2B og B2C?

Det er nemmest at sælge B2B, når man har foden indenfor.
Forskellen ligger helt klart i, at det sjældent er folks egne penge, der skal op af lommen. Derfor er det andre parametre, som spiller ind, fx kvalitet og kvantitet, og det gør det nemmere, hvis man ikke har det billigste produkt på markedet.

Omvendt er B2C nemmere at komme igang med. Beslutningsprocessen er ikke så tung som med B2B, hvis det er almindelige produkter du sælger.

Har man begge ben i sin virksomhed, er det min erfaring, at det er nemmeste at flytte B2C kunder over, så de også bliver B2B kunder.

I forbindelse med Noru.dk – hvordan differentierer du dig fra dine konkurrenter?

Jeg gør et virkelig stort nummer ud af at yde god service. Hvis folk får bestilt en kaffe, der ikke lige er dem, så finder vi ud af det. Det er lidt tricky, når man handler med fødevarer – men det skal jo ikke ligge kunderne til last

Jeg har også kastet mig over personlige firmagaver og promotion kaffe. Da kaffen pakkes hos os, har vi mulighed for at skrive (næsten) lige, hvad vi vil på den label, der sættes på posen. Det giver mulighed for, at man som virksomhed kan få sit eget logo og en tekst på. Vi har både leveret kaffe til jubilæum, til et større reklamefremstød for en stor virksomhed samt poser, der skulle bruges til kaffemøder.

Hvis du skulle komme med et marketing råd, som (næsten!) garanterer hurtige resultater på en webshop – hvad vil det så være?

Det kommer jo lidt an på, hvor shoppen er henne. Er du nystartet, så kør på med Adwords og anden CPC markedsføring – og nedprioriter din SEO. Så får du sparket gang i din trafik og kan hurtigt komme i gang med remarketing, nyhedsbreve osv.

En anden ting, der virkelig rykkede trafikmæssigt for NORU, var en kaffequiz. Den er ment som et sjovt indlæg, der er yderst delbar – og det må man sige den er blevet. Efterfølgende er der lavet remarketing kampagner til de besøgende, baseret på deres resultater, så det har været yderst relevant og godt konverterende.

Nu er du et klassisk eksempel på, at alt kan ske og ændre sig jobmæssigt. Hvor ser du dig selv om 5 år?

5 år er virkelig lang tid! Men jeg har planer om at holde mig til NORU og vækste den forretning. Jeg vil gerne tilbyde hverdagsluksus til hele Norden, så det er i hvert fald på tegnebrættet. Derudover har jeg et par “skuffe-projekter”, der muligvis bliver støvet af og sat i søen.