Iværksætter: Tobias fra Rustik Bar & Natklub

Fortæl lidt om dig selv

Jeg hedder Tobias Elkjær, er 25 år og har været i natklubsbranchen i 7 år; hvoraf de seneste 5 har været som medejer. Foruden min butik, studerer jeg en diplom i ledelse i København ved siden af. Min store hobby har altid været iværksætteri og investering.

Hvordan kom du ind i natklubsbranchen? 

Morten Holm, Dan Lia, Bo Sørensen og Tobias Elkjær

Jeg startede faktisk helt fra “bunden,” da jeg ved siden af min gymnasietid i Viborg rendte som afrydder og bartender på det lokale diskotek, Crazy Daisy.

Vi var et hold drenge, som elskede fest og farver – og det var dengang et sekundært job for mig, som fyldte mig op med fede oplevelser, røverhistorier og unikt godt netværk.

Da jeg var færdig på skolen, ville jeg – som så mange andre – holde et sabbatår. Ejeren af Havana Esbjerg, Kristian, kontaktede min nuværende chef, da de var ved at udvide butikken i Vestjylland.

Få dage senere stod jeg til en jobsamtale i Esbjerg, ved et job, som jeg ikke præcis vidste, hvad indeholdt.

Jeg blev mødt med en fantastisk energi af Esbjergs ukronede klub-konge, Dan Lia, som med det samme fangede min opmærksomhed. Tre uger senere var jeg flyttet ind i hans stue i Esbjerg – haha.. Som man kan fornemme, gik det hele ret stærkt!

Du blev ejer af Havana i Skive i en ret tidlig alder. Hvad var din motivation for at blive selvstændig?

I Esbjerg fik jeg følelsen af ekstrem frihed under ansvar – og selvom vi knoklede dag og nat(!), havde vi det super sjovt med alt, hvad vi lavede. Min lyst til at blive ‘herre i eget hus’ voksede proportionelt det år.

Havana Esbjerg drev Dan og jeg ét år sammen med enorm succes – og da vi ledte efter nye geografiske steder at udvide vores forretning, slog jeg et slag for at komme nordpå mod min “hjemby,” Viborg. Jeg var ikke til at skyde igennem, da vi red på en bølge af succes.

I Skive fandt vi hurtigt ud af, at de værktøjer, vi brugte i Esbjerg, ikke i samme omfang skabte resultater i Skive, som på mange områder er en speciel by. I to år kæmpede jeg en brag kamp for at holde motivationen oppe, mens man af flere omgange følte, at man slog hovedet mod muren.

Senere har du taget skridtet fra Havana til Rustik i Esbjerg. Du startede i sin tid Rustik sammen med Dan Lia i 2015. Hvad var jeres oprindelige idé og hvordan synes du det afspejler Rustik i dag?

Vi syntes, Esbjerg by på mange områder havde “uppet deres game”, hvorfor vi på adressen i Esbjerg blev nødsaget til at blive ENDNU bedre. Derfor tog vi rundt i ind- og udland for at spotte nogle af de trends, som viste at røre på sig.

Et klart billede af et gennemsigtigt og mere industrielt koncept formede sig – og efter mange partnermøder og timer foran skærmen, havde vi endelig vores forretningsplan klar og begyndte at bygge om!

Nuværende ejere af Rustik: Morten Holm, Tobias Elkjær og Bo Sørensen

Målet med Rustik er at have et koncept, som kan måle sig med festerne man finder i Danmarks to største byer, samtidig med, at vi har benene solidt plantet på den vestjyske jord. 

Vi gik stålfast væk fra flagliner og sjove hatte, og begyndte i stedet at lave en række fede og gennemførte arrangementer.  

Jeg flyttede retur til Esbjerg og driftede Rustik sammen med Dan et års tid, inden vi lavede et generationsskifte, og mine to nuværende partnere, Bo & Morten, kom til 1/1-2017. Nu er vi tre gutter i vores bedste alder, som alle elsker at give den gas!

Det må kræve en kreativ ledelsesstil at være chef i denne branche – kan du komme med nogle eksempler på det?

Det er klart, at når du har ca. 50+ deltidsansatte, som alle er der pga. de fede oplevelser, omgivelser og mennesker, sætter det store krav til ledelsesstilen. Langt hen af vejen, opererer vi helt ude på grenen med oplevelsesledelse og har bevæget os meget langt væk fra den gammeldags “mekaniske” tilgang til ledelse. 

Rigtig mange af vores ansatte både griner og græder vi med – og det giver en helt speciel familiefølelse, som gør arbejdet helt unikt. Når jeg snakker med tidligere ansatte, nævner de alle ‘sammenholdet’ som forskellen mellem Rustik og deres nuværende arbejdsplads, hvilket jeg mener, vi kan være RIGTIG stolte af!

Hvordan har branchen udviklet sig siden du startede og hvad gør I selv for at udvikle jer?

De Sociale Medier har klart gjort sit indtog, hvorfor man ikke i samme grad tager i byen “for at møde nye mennesker.”

Det giver vores branche en række spændende udfordringer, som gør, at vores virksomhed hele tiden er i bevægelse.

Nogle gange kæmper vi lige så meget med de lokale fitness-centre og ‘den gode fredagsfilm’ som vi gør med nabobaren.

Hvilke markedsføringskanaler benytter I til at fange jeres målgruppe – hvad virker og hvad virker ikke?

Vores målgruppe er folk i alderen 20 – 35, som elsker det nyeste elektroniske musik (på natklubben) og kvalitets-sing-a-long (på baren). Vi bruger Facebook, Instagram og Snapchat – og hele vejen igennem, forsøger vi at være personlige. Det tror vi er vigtigt, da vi – som nævnt tidligere – er en lokalvirksomhed med benene placeret solidt på jorden.

Det er vigtigt for os, at vi kan tilbyde en markedsføring (og fest) på minimum samme højde som resten af landet. Derfor bruger vi utrolig meget tid på vores grafiske linje. Vi oplever, at vi får væsentlig mere respons, når opslaget emmer af kvalitet og er ‘noget byen ikke har set før.’ Vi gør en dyd ud af at være first-movere.

Hvad er det bedste råd du har fået?

Min gamle partner sagde engang “Succes avler respekt”, da jeg kom som ung energisk festabe og skulle give mit besyv til, hvordan vi burde køre forretningen. Det glemmer jeg aldrig – og det har fulgt mig mange gange siden. Hårdt arbejde kan ingen tage fra dig!

Hvilke råd vil du give til andre, som gerne vil ind i branchen?

Sørg for at lære din butik udenad – og brug energi på at få det bedste personale overhovedet mulig. Derudover, skal du gøre dig klar, at servicebranchen er hård og ubarmhjertig – du er til eksamen HVER weekend og kan nemt blive følelsesmæssigt kapret, når gæsterne ikke kommer.

Alliér dig med nogle, som vil det samme som dig – og helst nogle med knowhow omkring branchen.

Derudover vil jeg anbefale ALLE iværksættere at få en mentor, som kan hjælpe dig i den rigtige retning, når du selv famler i blinde.

Fang mig på Facebook eller [email protected], hvis der er nogle spørgsmål.