Iværksætter: Daniel fra Watery.dk

Hvem er du og hvad er baggrunden for dit iværksætteri?

Jeg hedder Daniel Johannesen, er 18 år og driver virksomheden/webshoppen Watery.dk, hvor jeg sælger svømmeudstyr og badetøj. Derudover går jeg på (deltidsstudiet) HHX på tredje år på Learnmark Horsens.

Grunden til, at det lige præcis blev svømmeudstyr og badetøj som jeg skulle sælge er, at jeg gennem de sidste 10 år har været konkurrence-svømmer i Horsens Svømmeklub med op til 9 træninger om ugen på klubbens førstehold. Dette stoppede jeg dog med her op til sommerferien 17, da jeg havde for travlt med Watery.dk til at begge ting kunne lade sig gøre.

Ellers har jeg været helt bidt med iværksætteri siden jeg startede min første webshop i December 2014, hvor jeg sammen med et par kammerater importerede forskellige produkter fra USA.
Så på den måde kombinerer jeg reelt to store passioner i mit arbejde med Watery.dk, og det er nok deri, at den ret hurtige succes som jeg oplever med Watery ligger i (heldigvis da).

Du går stadig i gymnasiet – hvordan jonglerer du både skole og virksomhed?

Ja, spørgsmålet jeg altid får, men også et spørgsmål jeg altid har umådeligt svært ved at svare på. For jeg forstår det ganske enkelt heller ikke selv, hvordan det kan lade sig gøre. Men grundlæggende set handler det nok “bare” om at jeg er ret god til at prioritere og organisere min tid. Når jeg går i skole, så går jeg i skole, og når jeg arbejder med virksomheden, så arbejder jeg med virksomheden og intet andet.

Og på den måde når jeg altid begge dele, selvom gymnasiet (desværre) nok bliver mindre prioriteret end det burde, ganske enkelt fordi jeg syntes det er langt sjovere at arbejde med Watery. Derfor er jeg også begyndt at kalde gymnasiet et deltidsstudie, selvom mine lærere ikke er specielt glade for det udtryk.

Du er allerede som 18 årig serieiværksætter og har tidligere haft webshoppen neutrons.dk. Hvad driver dig ved iværksætteri?

Ja, jeg har allerede været lidt omkring indenfor iværksætteri uden dog, at det hele er blevet en succes. Mange af de mindre projekter, som f.eks. Neutrons.dk, en odds-tipster side og en affialite-side, blev aldrig rigtig den store succes selvom jeg da tjente lidt småpenge.

Men ikke desto mindre var det dem, som kickstartede mit drive for iværksætteri og som har gjort det muligt at starte noget så “stort” op som Watery.dk.

Men for mig handler det mest af alt om, at jeg simpelthen ikke kan lade være med at starte noget op. Der ligger hele tiden noget i mig, som siger, at man kunne gøre det her bedre eller man kan lave det her på en bedre og anderledes måde. Også går jeg bare i gang uden at se mig særligt meget tilbage, når jeg først har fået den gnist.

På nuværende tidspunkt driver du webshoppen watery.dk, som sælger kendte mærker indenfor svømmeudstyr. Hvordan kom du på idéen?

Efter en snak med min tidligere chef, som kastede ideen op om, at der manglede en seriøs online sælger af svømmeudstyr og badetøj, blev jeg hurtigt hooked og har aldrig set mig tilbage siden da.

I starten var ideen bare at starte med ét mærke, men med pludselig havde jeg lavet aftaler med 8 leverandører, også var der ligesom ikke rigtigt nogen vej tilbage. Om det decideret er en “ide”, som på sin vis er revolutionerende, det vil jeg på ingen måde sige, for vi sælger præcis det samme som vores konkurrenter til præcis de samme priser. Jeg kunne bare se, at udvalget og servicen sagtens kunne gøre bedre og det er egentligt den reelle ide.

Driver du virksomheden alene? Hvilke fordele og ulemper er der ved det?

Ja, jeg driver selv virksomheden 100% alene. Jeg har tænkt meget over, om det nu var en god ide, da man tit hører, at man skal samle et team, for at det kan blive en stor succes. Men ikke desto havde jeg bare en passion for det her projekt, som jeg ikke umiddelbart kunne finde hos andre, også ville jeg bare hellere gøre det selv.

Derudover har jeg det bare godt med at være “herre i eget hus” ved, at jeg selv kan få lov til at sidde med ALT. Der er ingen jeg hele tiden skal diskutere med om, hvad næste træk skal være, eller hvordan vi gør i den og den situation. Det er bare mig selv, og det har jeg det egentligt godt med den dag i dag. På den anden side, har førnævnte gode ting også nogle bagsider, i det, at jeg selv står for alt ansvaret. Der skal jo hele tiden købes varer hjem, laves markedsføring, svares kunder, laves regnskab osv.

Dog har jeg idag et setup, hvor min far sørger for hele regnskabet, samt min mor som hjælper med alt det praktiske løbende, så jeg kan fokusere på kundeservice og markedsføring. Ligeledes er jeg ved at finde en skoleelev, som hver dag skal komme og pakke ordrerne.

Som sagt sælger du kendte mærker og derfor produkter som andre shops også har – hvordan differentierer du dig fra dine konkurrenter?

Jeg har altid sagt, at vi vil gøre tingene på en anderledes måde. Det betyder, at vi er rigtig personlige i vores kommunikation – vi forsøger fx at give vores kunder et lille grin eller to ved vores ordrebekræftelse samt sætter en ære i at guide vores kunder til det rigtige køb. På den måde, er kunderne rigtig trygge, når de handler hos os og alle (gen)kender “Daniel fra Watery.dk”, som ham med en masser erfaring med det udstyr og badetøj vi sælger, og som livligt deler ud af det.

Derudover har jeg fokuseret rigtig meget på, at vi er stærke på vores hjemmeside, hvor jeg har investeret rigtig mange penge i at have den bedste og mest brugervenlige platform for vores besøgende.

I november 2016 udtalte du, at dit mål var at være markedsledende med watery.dk indenfor to år. Nu er der næsten gået ét år – er du halvvejs?

Hehe, ja – jeg vil helst ikke løfte sløret for meget, for jeg ved konkurrenterne følger tæt med i alt jeg udtaler, men lad os sige, at vi er godt på vej.

Nu er du på din anden webshop og må være mange erfaringer rigere. Hvad er den største fejl, du har lavet indenfor e-handel?

Min største fejl har været at købe for 20.000 kroners bikinier i specielt sorte og hvide farver hjem her op til sommeren. Desværre viste det sig, at trenden denne sommer var en masse farverigt badetøj, også brændte jeg ligesom inde med en hel del “kedelige” bikinier som jeg knapt nok kunne sælge.

Hvordan bruger du dit netværk i svømmeverdenen til at brande Watery? Hvilke kanaler vil du sige bidrager mest til jeres salg?

Jeg bruger rigtig meget mit netværk indenfor svømmeverden til at udbrede Watery. Fx lavede jeg hurtigt en sponsoraftale med Horsens Svømmeklubs to bedste svømmere – som jo også er mine venner. Derudover er vi tit ude til forskellige svømmestævner, som foregår over en hel weekend, for at sælge. Her fanger vi jo vores direkte målgruppe, og derfor kan vi også hurtigt sælge for over 50.000 kroner på sådan et par dage.

Hvad er planerne for fremtiden – vil du i gang med en uddannelse eller fokuserer du hårdnakket på at være selvstændig?

Jeg går all-in på Watery.dk så snart den sidste eksamen er gennemført og studenterkørslen har lagt sig her til sommer. Jeg tænker ikke lige nu, at jeg nogensinde skal sidde på en skolebænk igen derefter, fordi jeg brænder så meget for at starte nye ting og se noget vokse. Lige nu tænker jeg også, at Watery.dk skal være mit projekt de næste 5-10 år, hvor jeg virkelig arbejder hårdt for, at det kan blive den internationale succes, som jeg har i tankerne lige nu.

Du kan læse mere om Daniel og hans iværksætter erfaringer på hans blog danieljohannesen.dk