Kan man spise ADHD væk?

ADHD-kost-tips

Flere og flere børn bliver årligt diagnosticeret med ADHD og behandlingen de bliver tilbudt er medicinsk.

Det har dog gennem en længere årrække været diskuteret, hvorvidt speciel kost kan have en positiv effekt på ADHD. Der er også lavet flere forskningsforsøg, som dokumenterer, at en særlig diæt kan fjerne symptomerne helt eller delvist hos de fleste.

Alligevel er de fleste mennesker skeptiske og tror hellere på almindelig medicin som det bedste middel mod ADHD.

Der er mange, som mener, at de undersøgelser der hidtil er blevet lavet, ikke har været gode nok. Derfor har ADHD-foreningen i samarbejde med forskere hos Institut for idræt og Ernæring under Københavns Universitet og SDU i år opstartet et nyt forskningsprojekt inden for feltet.

Det vil forhåbentlig i sidste ende udmunde i en kostplan med klare anbefalinger som man kan leve efter uden at skulle famle i blinde og eksperimentere selv.

Ved diagnosticering bliver man kun vejledt i forhold til medicin, men kosteksperter mener, at det er vigtigt at lægerne vejleder om begge alternativer. Så er det op til den enkelte person eller familie at bestemme.  

Kost, som kan forværre ADHD

Flere studier tyder på, at en kost uden mælk og gluten har en positiv effekt på ADHD. En undersøgelse lavet på 40 børn diagnosticeret med ADHD lød på, at ⅔ af børnene blev “kureret” ved at undgå mælk og gluten i 5 uger – og med kureret menes det, at symptomerne forsvandt fuldstændigt. Diæten i de 5 uger bestod af hvidt kød, grøntsager, ris og frugt.

Da børnene efterfølgende gik tilbage til deres gamle kostvaner, vendte symptomerne tilbage igen ved de fleste af dem.

Den første element at tage med fra denne undersøgelse er mælk og gluten, men selvfølgelig har “sukkerstoppet” også en betydning for undersøgelsen. Mange sukkerholdige produkter vil typisk være lig med mangel på næringsstoffer, hvilket for børn kan give indlæringsproblemer og symptomer i relation til ADHD.

Kosttilskud, som kan reducere ADHD

En af disse er magnesium. Flere undersøgelser viser nemlig, at børn med ADHD ofte har mangel på netop dette. Et tilskud af magnesium kan eftersigende hjælpe dig eller dit barn med at finde ro og sove bedre. Magnesium er også med til at danne dopamin, som mennesker med ADHD også har en lav koncentration af. Gode kilder til magnesium er fx mandler, pinjekerner, havregryn, brune ris, kikærter og brune bønner.

Essentielle fedtsyrer er vigtige for alle til at opretholde kroppens funktioner. Disse fedtsyrer findes blandt andet i Fiskeolie. Studier viser, at hvis du har ADHD, kan du have ekstra gavn af et skud fiskeolie. Et studie fra Sverige, udarbejdet af Sven Östlund viste, at 50% af børn med ADHD, så en klar forbedring ved indtagelse af fedtsyrer fundet i fiskeolie.

Mangel på mineralet zink kan også medføre ændret adfærd. Flere undersøgelser viser, at børn med ADHD har et lavere indhold af zink i blodet end andre børn. Der er dog ikke tilstrækkelige studier som afgør, hvorvidt det har en væsentlig effekt på ADHD. Til gengæld kan mangel på zink give mange andre symptomer, såsom hudproblemer og dårlig sårheling, og derfor er zink vigtig for alle og ikke kun børn med ADHD.

Anbefalinger til børn og voksne med ADHD

Mange kostvejledere og ernæringsterapeuter har dog allerede arbejdet med dette i mange år med gode resultater, og det er derfor muligt at afprøve lidt selv.

Mange synes dog stadig, at det kan være uoverskueligt at skulle ændre i kosten. Som voksen med ADHD, står du kun til ansvar for dig selv, men hvis du har et barn med ADHD, kan det være en større udfordring at ændre kosten.

Barnet vil måske ikke forstå det det første stykke tid, men så snart I kan se og jeres barn kan mærke en forbedring, så vil det uden tvivl blive lettere. Det er dermed sagt “kun” det første stykke tid, at det bliver svært at holde ved kosten.

Ernæringsterapeut Karen Nørby anbefaler, at du går langsomt til værks og ændre kosten lidt efter lidt, så det er tydeligt at se, hvilke fødevarer som gør udfaldet.

Hun anbefaler, at man gennemgår de følgende trin og noterer virkningen:

  1. Fjern sodavand, saftevand og slik til hverdag
  2. Fjern hvidt brød og pasta og erstat med fuldkornsprodukter og brune ris.
  3. Tilfør masser af sundt fedt til kosten: mandler, avocado, nødder, kerne, fede fisk m.m.
  4. Fjern mælkeprodukter og notér påvirkningen
  5. Fjen glutenholdige produkter og notér påvirkningen

Det skal dog tages med i betragtningen, at du ved mulige allegene produkter, så som mælk og gluten, skal fjerne dem helt fra kosten i mindst en måned, for at kunne mærke en forskel.

Det anbefales, at du investerer i en bog med en kostplan, som man kan følge. På den måde er du sikker på, at du eller dit barn stadig får de vigtige (og rigtige!) næringsstoffer gennem kosten.