Kan man tabe sig af at gå i sauna?

442
Taber man sig i sauna - sejlivet myte om sauna

Julen er lige på trapperne, og det betyder, at mængden af slik og søde sager, der indtages i de næste uger, vil være større end resten af året. Derfor får mange en januarkrise, hvor de tænker: Jeg må tabe mig! Skal det være via flittige saunabesøg, eller bør man vælge andre strategier?

Der har i mange år været en sejlivet diskussion om, hvorvidt man taber sig af saunabesøg. Vi har skrevet denne artikel med på henblik endegyldigt at besvare dette spørgsmål.

Svaret er faktisk både ja og nej. Det var ikke særligt endegyldigt… Lad os nuancere.

Man taber sig i forbindelse med saunabesøg, men vægttabet skyldes den mængde vand, man sveder ud grundet den høje temperatur i saunaen. Derfor er sporadiske saunabesøg i sig selv ikke nogen holdbar slankekurs-strategi.

Selvom man ikke decideret taber mig sig varigt ved hjælp af saunabesøg, er der mange andre fordele forbundet med at frekventere en sauna. Flere af disse fordele kan indirekte bidrage til, at man taber sig. I løbet af de seneste par år er det blevet mere og mere populært at gå til saunagus, og denne disciplin har en række positive følgevirkninger, der kan øge chancen for, at man lykkes med at omlægge sin livsstil til en sundere en af slagsen.

Hvad er saunagus?

I klassisk forstand består saunagus af en session, som varer mellem 10 og 15 minutter. En session forløber ved, at gusmesteren, ja det hedder han rent faktisk, hælder en blanding af olier og vand på saunaovnen, hvorefter han svinger varmen rundt i saunaen med et håndklæde.

Efter en session skal man nedkøles. Dette sker blandt andet ved, at man indtager en stor mængde væske. Kroppen har dog også behov for nedkøling, hvilket kan ske på flere måder, for eksempel via en iskold dukkert.

Når man udsætter kroppen for voldsom varme og kulde, styrkes kroppens immunforsvar. Man taber sig, som sagt, ikke varigt af saunagus, men ofte øges ens motivation og lyst til at være aktiv. Et saunabesøg kan nemlig virke opkvikkende og øge ens mentale overskud.

Godt supplement til ens nye livsstil

Hvis vi skal opsummere: Nej, man taber dig ikke direkte af at gå i sauna, men indirekte kan saunabesøg godt bidrage til, at man taber sig. Hyppige saunabesøg kan nemlig bidrage til øget overskud og højne ens lyst til at dyrke motion.

En mulighed er også, at man belønner fysisk aktivitet med et besøg i en sauna, da mange forbinder saunabesøg med afslapning og selvforkælelse. Saunabesøg kan tilmed bidrage til, at man slipper for ømme muskler og led. Dermed kan et saunabesøg forhindre, at man må holde hviledag grundet ømme muskler. Særligt infrarøde saunaer er gode, når det kommer til smertelindring.