Playerunknown’s battlegrounds en ny digital spille trend

Gamer-Playerunknown's battlegrounds

De seneste par måneder er der kommet et kæmpe fænomen i gamer verden.

Vi snakker selvfølgelig om Playerunknown’s battlegrounds, det nye spil der blive publiceret i Marts.

Det har taget gamer verden med storm, og det kan tydeligt ses! Spillet har nu solgt over 7 millioner eksemplarer.

Men det mest imponerende resultat hidtil er, at det for nylig blev det mest spillede spil på Steam, med 877.844 spillere sammenlignet med 842.919 for Dota 2 – som næsten altid har lagt nummer et.

Dette tilføjer kun til spillets højdepunkter, ligesom at slå League Of Legends i form af seertal på Twitch, givet LoL er ikke på Steam, så Twitch er den eneste nemme måde at sammenligne den nuværende popularitet af de to spil.

Det er kun udgivet i en “early release” og har kun været ude i 5 måneder, men Playerunknown’s battlegrounds har allerede haft dens først e-sport event.

Det første officielle e-sport event foregik ved Gamescom i Tyskland.

Hvor flere kendte streamers og e-sportshold blev inviteret til at deltage.

Hvad er Playerunknown’s battlegrounds?

PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS er et “Last man standing” spil. Spilleren kan vælge at gå ind i kampen solo eller med et lille hold på op til fire personer. I begge tilfælde vinder den sidste person eller hold der er tilbage.

Gameplay

Spillet starter med at man som spiller sidder i et fly og skal faldskærmsudspring på et kort område der er ca. 8×8 km.

Flyets flyvebane er tilfældig hver runde, men er tværs over kortet. Dette tvinger spilleren til hurtigt at reagerer på flyvebanen og bestemme hvor han eller hun vil springe ud.

Man starter uden nogen former for gear, udover ens tøj, som man kan customize. Når spillerne lander skal de søge efter gear, i bygninger og andre steder, det kan være våben, skudsikker veste, hjelme og meget andet gear.

Disse ting er fordelt over hele kortet, men det er tilfældigt, hvad og hvor det bliver generert.

Udover gear kan spiller også finde køretøjer, som giver dem en hurtigere transportmulighed, men de er meget larmende, og kan høres langt væk fra af andre spiller.

Der er nogle steder der har større sandsynlighed for bedre gear, men disse punkter er også samle punkter for mange spiller, så der skal man være endnu mere forsigtig.

Fra: https://www.igdb.com/games/playerunknowns-battlegrounds/presskit
Fra: https://www.igdb.com

Når man støder på en modstander gælder det om at have hurtige refleksere og at kunne tænke taktisk. Kommer man levende ud af konfrontation, kan man loot modstanderen.

Men det er ikke kun modstanderne der er en potentiel fare.

For hvert par minutter begynder kortets spilbare område at krympe ned, imod et tilfældigt sted, hvor enhver spiller, der er fanget uden for det sikre område, tager skader over tid.

Til sidste bliver de elimineret, hvis spilleren ikke kommer ind i den sikker zone.

Dette tvinger spillerne ind i et mere begrænset område, hvilket øger chancerne for at møde modstander.

I løbet af kampen fremhæves tilfældige områder af kortet med rødt og bombet, hvilket udgør en trussel for spillere, der forbliver i dette område.

I begge tilfælde advares spillerne et par minutter før disse begivenheder, hvilket giver dem tid til at komme i sikkerhed.

Men der vil også kommet et fly engang imellem over kortet, der dropper en care package.

Der indeholder bedre gear end det man kan finde rundt i banen. Men disse pakker udsender en stærkt synlig rød røg, og tiltrækker andre spillere t og skaber yderligere konfrontationer.

I gennemsnit tager en hel runde ikke mere end 30 minutter.

Spillere kan vælge at spille enten fra førsetpersons- eller tredjepersons perspektivet, der hver især har deres egne fordele og ulemper .

Selvom server specifikke indstillinger kan bruges til at tvinge alle spillere til et perspektiv for at fjerne nogle fordele.

Fremtiden for Playerunknown’s battlegrounds

Fremtiden ser lys ud for Playerunknown’s battlegrounds, der bliver regelmæssigt opdateret, og der er en ny bane på vej. Der er stadig mange forbedringer der kan laves, både for selve spillet, men også når vi taler om e-sport potentialet.

Under Gamescom opstod der problemer, men dette kunne man havde forudset, da spillet kun er i early access.

Men i slutning af turneringen, blev det påpeget af udviklerne at de var opmærksomme på fejlene og manglerne under turneringen.

Dette ville blive forbedret med tiden og de ville forsøge at udrette så mange fejl som muligt, inden næste store e-sport event.

Men som sagt, er det kun tiden der kan vise Playerunknown’s battlegrounds fulde potentiale.