Rekruttering via netværk

Netværkrekruttering - Rekruttering via netværk

Brugen af ens netværk til at rekruttering af nye medarbejder, er blevet et meget velkendt fænomen.

Indtil videre høre man også kun fordele ved rekruttering gennem ens netværk, dog findes der også ulemper ved netværkrekruttering.

Rekruttering gennem ens netværk, resultere oftest i at man ansætter folk, der ligner de ansatte man i forvejen har. Er man derimod på udkig efter nye medarbejder, der kan bidrage med nye kompetencer, er det ikke altid nok med brug af netværkrekruttering.

Fordelene ved rekruttering gennem ens netværk

En af de mest åbenlyse fordele ved netværkrekruttering, er besparelserne. Her er der tale om de besparelser man slipper for, det er blandt andet på annonceringer og man slipper for brugen af et rekrutteringvirksomhed.

Udover den økonomiske besparelse er der også tid besparelse. Der skal ikke bruges tid på at gennemse alle ansøgningerne, og de ikke relevante jobsamtaler. Grunden til dette er, at dem der kommer til en jobsamtale, tit er blevet velinformeret om jobbet, og kommer med høje kvalifikationer.

Ulemper ved rekruttering gennem ens netværk

Ofte ser man at netværk dannes imellem personer, der ligner hinanden. Rekrutteringen i ens netværk, ender tit med at det bliver et spejlbillede af den person, der har anbefalet eller fundet person man ansætter.

Dette igen betyder man begrænser ens søgefelt, og derved kan man miste mange gode kandidater til stillingen, der kunne bidrage med nye kompetencer.  

Når man begrænser en søgning efter en ny medarbejder, kan det være at man udelukker den mest kvalificerede til jobbet, da person muligvis ikke er i forbindelse med ens netværk.

Når person ikke er i ens netværk, kommer de ikke til at vide at der var en ledig plads.

Netværkrekruttering

I dag bliver der aktivt gjort brug af rekruttering igennem ens netværk, her finder man tit en form for belønning eller dusør om man vil, fx. Bonus eller specielle personalegoder til medarbejderen, der finder den nye kollega.

Virksomheder udvider ofte deres netværk, på forskellige jobmesser eller karrieredag på forskellige skole, der netop uddanner det fagpersonale de søger. Dette gør de ved at være der og snakke med de jobsøgende eller studerende.

På den måde for de gjort opmærksom på deres firma, men de får også god feedback på f.eks. Hvad studerende nu til dags lægger vægt på, når de søger jobs.

En måde at sikre sig endnu bedre ekspertise rekruttering, er ved at understøtte medarbejdernes egne netværke. Her skal virksomheden investerer i medarbejderne, så de er villige til at bruge tid, på forskellige professionelle netværk sammenhæng. Dette booster de ansattes netværk, og kan betale sig i længden. Da de derved får en størrer og stærker netværk, med professionelle inden for samme branche. Derved vil medarbejderne vide, når der er mulige kandidater at hente på markedet.