Sådan tester du din BMI?

Løb-BMI-Sport

BMI bruges som et screenings værktøj til at indikere, om en person er undervægtig, overvægtig, fed eller har en sund vægt i forhold til deres højde.

Hvis en persons BMI er ude af det sunde BMI-interval, kan deres sundhedsmæssige risici stige betydeligt. BMI værdier er aldersafhængige og det samme for begge køn.

Hvordan får man en sund BMI?

Here er 5 tips til hvordan du får en sund BMI:

  • Dyrke motion: Regelmæssig fysisk aktivitet forbrænder kalorier og bygger muskler – begge hjælper dig med at se sund ud og føle dig sund, det holde også vægten væk. Gå tur med familiehunden (hvis i har en hund), cykle til arbejde og gøre andre ting, der øger dit daglige aktivitetsniveau, alle  aktiviteter kan gøre en forskel. Hvis du vil forbrænde flere kalorier, øg intensiteten af din træning og tilføj nogle styrkeøvelser til at opbygge muskler. Jo flere muskler du har, jo flere kalorier forbrænder du, selv når du ikke træner.
  • Reducer skærmens tid. Folk, der bruger meget tid foran skærme, er mere tilbøjelige til at være overvægtige. Angiv rimelige begrænsninger for den tid du bruger til at se tv, spille videospil og bruger computeren, telefonen og tablet’en, der ikke er relateret til arbejde. Sørg for at afsætte nok tid til at træne hver dag og få nok søvn.
  • Pas på portionsstørrelser. Store portioner gemmer på ekstra kalorier, der forårsager vægtforøgelse. Sukkerholdige drikkevarer, såsom sodavand, saft drikke og sportsdrikke, er tomme kalorier, som også bidrager til fedme. Så vælg mindre portioner, og gå til vand eller fedtfattig mælk i stedet for sodavand.
  • Spis 5 portioner frugt og grøntsager om dagen. Frugter og grøntsager handler om mere end blot vitaminer og mineraler. De er også fyldt med fiber, hvilket betyder at de mætter dig. Og når du fylde op på frugt og grøntsager, du er mindre tilbøjelige til at spise for meget.
  • Spring ikke morgenmad over. Morgenmad kickstarter dit stofskifte, og du forbrænder kalorier fra morgen af, og giver dig energi til at gøre mere i løbet af dagen. Folk, der springer morgenmad over føler ofte sultne i løbet af dagen, at de spiser mere senere. Så de får flere kalorier, end de ville have, hvis de havde spiste morgenmad. Faktisk har folk, der springer morgenmad over, en tendens til at have højere BMI end folk, der spiser morgenmad.

 

Hvad er en normal BMI?

BMI bliver delt op i intervaller, og du kan se hvilken gruppe du høre til, i tabellen her:

 

BMI Gruppe
Under 18,5 Så er du undervægtig.
Mellem 18,5 – 25 Har du en sund og normal vægt
Mellem 25-30 Er du overvægtig
Over 30 Er du svært overvægtig

 

Har du en BMI mellem 20 – 27 har du en sund BMI, hvis du lever sundt og dyrker en del motion.

Har du en på 30, kan du stadig godt være sund, det kan være du har en stor muskelmasse, som giver dig et højer tal.

Sådan beregner du din BMI

Du kan søge på google, og finde en side der har en beregner til det. Men hvis du gerne selv vil regne det du ser det således ud:

Vægt/((højde/100)x(højde/100))= BMI

Her har vi et eksempel:

Er du 178 cm høj og vejer 75 kilo, ser regnestykket sådan ud: 75 / (1,78 x 1,78) = 23,67

Det vil sige at du har en BMI 23,67.