Semco Maritime og oliebranchen er presset

651
Semco - Esbjerg - Oliebranchen

Esbjerg har de sidste 50 år, levet højt på olie. Men noget tyder på, at olien snart stopper med at flyde. Det er den synkende havbund og den omvendte oliekrise, som har skylden.

Når der bliver hentet olie op fra dybet af Nordsøen, er det ikke gratis, men derimod rimelig dyrt. Yderligere har oliepriserne været i bund i næsten 2 år. Disse faktorer har konsekvenser for Esbjerg og den danske olieproduktion.

“Lige nu har vi fem rigge, der ligger her og er arbejdsløse, fordi det ikke kan betale sig at have dem i drift.”

Sådan lyder det fra Vicedirektør Verner Andersen fra Semco Maritime, til TV SYD.

Semco Maritime har hovedsæde i Esbjerg og i dag servicerer de både Mærsk og flere andre offshoreselskaber ude på havet. Virksomheden lejer eksempelvis mandskab ud, når nogen har brug for det.

“Det er både ingeniører og håndværkere og selv sygeplejersker.”

Fortæller vicedirektøren fra Semco Maritime, der desuden mener, at deres fem rigge viser, hvordan det står til i oliebranchen. Oliebranchen er nemlig ramt af hårde tider.

“Med den lave oliepris ville det ikke være en god forretning at have dem i drift. De kan koste helt op til halvanden million i drift pr. dag, for der er typisk en 80-100 mands besætning, som skal arbejde, og hvis det så viser sig, at en efterforskningsbrønd er tom, så er det mange millioner der bare skal betales.”

Sådan lyder det fra Verner Andersen.

Presset indenfor branchen er stor

Der er flere ting der presser oliebranchen end lave oliepriser.

Også betingelserne på Nordsøen medvirker til, at det er dyrt at bruge havets sorte guld. Da man startede ud med at hente olie, kunne man kun benytte få procent af oliereserverne under havet. Det er omkring 50 år siden, at man første gang fandt olie i Nordsøen. Efterfølgende forskning på området viser, at man nu kan hente omkring 27-28 procent af olien op.

Dette gør dog undergrunden skrøbelig og Tyrafeltet er begyndt at synke. Tyrafeltet ligger i Nordsøen. Mærsk mener, at det kræver mange ressourcer at udnytte dette felt yderligere. Mærsk truer med at lukke deres produktion, hvis ikke de får bedre vilkår at arbejde under. Lige nu er de i forhandlinger med den danske stat, hvor de vil have ændret disse forhold.

Den sidste olie i Esbjerg?

Hele redeligheden bekymrer dog ikke olieentusiasten og historikeren Morten Hahn-Pedersen. Han har i flere år, studeret Esbjergs Olieeventyr.

“Hvis man ikke gør tingene rigtigt, så kan det blive den sidste olie.”

Udtaler han. Desuden mener han, at Esbjergs fremtid afhænger af de forhandlinger, Mærsk er i gang med lige nu.

“Esbjerg står ved en skillevej. De beslutninger, der skal tages politisk nu, er de vigtigste beslutninger i Esbjergs historie siden Den Danske Rigsdag vedtog at anlægge Esbjerg Havn.”

Fortæller Morten Hahn-Pedersen.

Vicedirektør Verner Andersen er dog ikke så bekymret, han tror på, at der findes en måde at løse dette problem på.

“Esbjerg er Danmarks energimetropol. Den er stærk og både indenfor olie og gas og bestemt også inden for vind. Fire af fem havmøller bliver sendt ud af Esbjerg Havn. Så det er godt Esbjerg har de to ben at stå på. De fleste olie- og gas virksomheder har sadlet om og laver en del til vind, og så bruger man kræfterne der, indtil olie og gas kommer op igen.”

Sådan lyder det fra en optimistisk Verner Andersen til TV SYD. Han er desuden også af den overbevisning, at stigning i oliepriserne, ikke er for langt væk.

“Denne krise er lidt anderledes, fordi den har varet så længe, men priserne skal nok komme op igen. Der er udbud og efterspørgsel.”

Kilde: http://www.tvsyd.dk/artikel/esbjerg-staar-ved-en-skillevej

Foto