Single’s day bliver mere og mere populær

Maerkedag-single day

Danske virksomheder, lægger mere mærke til udenlandske mærkedage.

Hvert år, fredag d.11.11 holder kineserne mærkedagen “singles day”, det er gået fra en kinesiske folketradition, til at blive en dag hvor butikker og e-handels virksomheder tjener milliarder af  kr.

En ny mærkedag er blevet kommerciel

Singles’day er blevet en ny kommerciel mærkedag, hvor både almindelige og online butikker har et kæmpe udslag i 24 timer. Singel’sday begyndte i 2009 hvor den kinesiske online shop Alibaba, der markedsføre deres nye butik; Taobao butik, hvor de gave 50% udsalg til de kunder der tilmeldte sig.

Singles’day har siden den dag blevet en stor økonomsik succe for Alibaba. Alibaba omsatte sidste år for mere end 14.3 billion dollars og de regner med at de i år kommer til at omsætte for over 20 billion dollars.

En stigende tendens

Mærkedage har længe været et populært omdrejningspunkt, når det gælder virksomheders markedsføring. Både Halloween og Valentine’s Day har været “en del” i den danske kultur og tradition i flere år.

Vi har set en stigning de seneste år, når det kommer til online butikkers brug af udenlandske mærkedag, for at øge deres salg.

Tendensen med udenlandske mærkedag, der bliver brugt i virksomheders markedsføring, og vi kan nok regne med at der kommer flere. Når vi kigger på den sidste par år, kan vi se at der er kommet dage som; “Black Friday” og “Cyber monday” som ligger i danskernes vokabularium.

Erfaring fra de danske butikker

Ud fra Henrik Ørsnes erfaring, har de danske forbruger virkelig taget disse mærkedage til sig. Især Black Friday, hvor det har vist sig at omsætning stiger og meget på Christina Watches.

Vi kan mærke at folk har indstillet sig selv på at, at lige de dage ‘skal de bruge penge’. Det kan vi se på at, lige de dage stiger salget meget på ikke-nedsatte varer – selvfølgelig er der størst salg på nedsatte vare.

Effekten fra disse mærkedag er selvforstærkende. For jo mere der bliver omsat for det ene år, jo mere er virksomhederne opmærksomme på at være forberedt næste år.

Så bliver kunderne vant til, at lige de dage er der mere at komme efter. Det gør så at kunderne er endnu mere forberedt på at skulle bruge ‘endnu flere penge’ , da der lige præcis den dag, kan findes gode tilbud.

Det bringer os så hen til virksomhederne igen, der ikke vil gå glip af denne mulighed.

Mærkedage forsvinder ikke igen

En opsummering af dette, at der ingen der kan tvivle på populariteten af disse mærkedage og den økonomiske opsving som er kommet med mærkedag.

Vi kommer højst sandsynligt til at se flere af disse mærkedage, i fremtiden. Dette kan også ses tydeligt på det danske marked, hvor online butikker, som Henrik Ørsnes, som har oplevet et stort ‘boom’ på dage som Black Friday.