Er Snapchat annoncering det nye sort for marketing-folkene?

Snapchat har efterhånden været et upcoming socialt medie i mange år. Med over en million månedlige bruger i Danmark kan man vidst roligt sige, at det er en succes.

Som så mange andre sociale medier, var det selvfølgelig bare et spørgsmål om tid, før det også skulle bruges til annoncering – og bevares, de skal jo også tjene penge. For nyligt blev det nu også muligt at annoncere via Snapchat i Danmark og derfor er vi selvfølgelig nysgerrige på, hvad mediet egentlig kan!

Hvem er på Snapchat?

Som mange andre sociale medier henvender Snapchat sig mest til den yngre målgruppe. I Danmark er der omtrent 1,4 millioner brugere på Snapchat og DR’s undersøgelse af medieudviklingen viser, at størstedelen af disse, faktisk 3 ud af 4, er under 30 år.

Det er dog ikke ensbetydende med, at der ikke findes ældre på mediet, men hvis din målgruppe udelukkende er det ældre segment, skal du nok ikke lægge alle dine penge på dette medie.

Aktiviteten på Snapchat er også ved at overhale andre sociale medier. DR’s undersøgelse viser ligeledes, at Snapchat faktisk overhaler Facebook, da man på Facebook er mere passiv. Det gode med Snapchat er, at man ikke kan bruge det uden at deltage – mediet virker simpelthen ikke, hvis ikke man er aktiv.

Erfaringer ved Snapchat annoncering

En af de marketeers, som har afprøvet mediet, er Simon Paag fra Spinnaker Nordic, som har fortalt om hans erfaring.

Han fortæller blandt andet, at brugerne er meget engagerede på mediet og at han ligefrem modtog opkald fra nogle, som havde set deres annonce – i alt 52 stk. Det var dog ikke alle, som ringede for at købe noget, men fordi de gerne ville være hans snapchat ven.

De afprøvede mediet i 3 dage, hvor deres annonce blev vist 300.000 gange, hvilket resulterede i 24.000 ekstra besøgende på deres hjemmeside.

snapchat-advertising-dashboard-ads

De testede blandt andet mediet baseret på “swipe-ups”, som var hvad brugerne skulle gøre, for at blive sendt videre til hjemmesiden. Snapchat er dog ikke helt up to date med deres rapporteringsværktøj, som ikke virkede helt optimalt. Antallet af swipe-ups matchede nemlig ikke antallet de havde fået ind på hjemmesiden via mediet, som de kunne se på Google Analytics.

Hvordan kan man segmentere?

Det var heller ikke muligt for dem at målrette annoncen mere specifikt end til region basis, hvilket igen lugter af, at Snapchat stadig har lidt vej igen, før det er smart til virksomheder, som kun søger forholdsvis lokale kunder.

Til gengæld kan man lave segmentering på alder, køn, sprog, uddannelse, civil- og jobstatus.

Snapchat-audience-budget-

Man kan også vælge, hvilken “lifestyle” ens publikum skal have. Man skal dog bide mærke i, at de data som bruges, er nogle Snapchat selv har anskaffet via mediet baseret på samtlige brugere i verdenen. Derfor er det muligvis mest brugbart for multinationale virksomheder.

Hvilke annoncer virker?

Det bedste tip – lav annoncer i øjenhøjde, som ligner almindelig snapchat film.

Bliver i samme ånd som, hvis du lavede en snapchat film som privatperson. Du behøver ikke planlægge, hvad du skal sige ned til mindste deltalje – det sørger for, at dine videoer bliver autentiske. Hold det kort og godt og optag dine videoer håndholdt – ingen grund til at investere i at lave professionelle videoer.

Det var i hvert fald den erfaring, som Simon Paag fik fra deres test af Snapchat annoncering.

Se et eksempel på én af deres snapchat annoncer her:

Hvad siger brugerne?

Ligesom med andre sociale medier, så er det ikke altid lige velkomment, at man begynder at bruge en social platform til annoncering. Simon Paag fortæller, hvordan nogle folk var mindre glade over at blive “spammet”, men efterhånden vænner de sig til det – forhåbentligt.

Igen – hvis dit indhold er relevant nok og ikke varer en krig, vil de måske ligefrem påskønne det? Snapchat annoncering er i hvert fald kommet for at blive!