Udsving i vejret kan mærkes

14
regn

Flere virksomheder påvirkes af det skiftende vejr. Ikke mindst tøjbutikkerne, som skal forsøge at følge med til at have det tøj på lager, som kunderne efterspørger. Nu har vi lige været inde i en lang periode med meget tørt vejr og minimalt regn, hvilket har kunne mærkes på brugen af regntøj og salget deraf.

Vi har været i dialog med flere virksomheder, som har meldt tilbage, at det har været en meget krævende periode, hvor flere virksomheder har meldt om store tab af indtægt og høje omkostninger til lagerplads. Senest har der være snak om brugen af kul, som har været på et minimum i år, hvilket har sat en kæp i hjulet hos de store forhandlere af kul.

Afbrændingsforbuddet har gjort det yderst udfordrende at sælge kul i år. lageret hober sig op og vi ser os nødsaget til at forære en del af det væk

Siger en forhandler, som har valgt at forholde sig anonym her i artiklen. 

Webshops med salg af børnetøj, har med deres mange år på dagen, også haft rig mulighed for at danne sig et overblik over, hvordan vejret påvirker deres salg. Alle data bliver gemt, så uanset om folk køber eller ej, har de mulighed for at se, hvad de har været interesseret i.

Dette er noget anderledes hos de fysiske butikker, som ikke har mulighed for at se, hvor mange personer der egentlig var inde og besøge deres fysiske butik, og hvad de egentlig var inde og undersøge. Har den potentielle kunde kun købt et par smarte gummistøvler, selvom at kunden også var inde og kigge på termotøj fra Wheat og en VER de TERRE flyverdragt, er dette ikke noget den fysiske butik kan arbejde sig videre med – det kan de digitale butikker derimod.

Vi kan sagtens mærke hvordan vejret påvirker kundernes behov for at købe visse slags produkter

Siger en anden anonym deltager i undersøgelsen.

Det bedste eksempel er regntøjet. Der sker en kæmpe forskel i interessen for regntøj, så snart at der falder nogle dråber udenfor. I den periode vi netop har været ind i, hvor der nærmest ingen regnvejrsdage har været, har der ikke været særlig stor efterspørgsel på regntøj.

regnvejr

Ovenfor ses en graf over hvordan interessen for regntøj har været i den meget anvendte søgemaskine, Google. De seneste år har interesseren for regntøj været fordelt udover hele året, men hvor der alligevel sker et boost i interessen omkring juni. I år kan der ses på grafen, at der først rigtig kom en interesse hos de søgende, den 12. august.

I juli 2018 faldt der ift. dmi 17 mm regn og i august faldt der hele 101 mm regn. Det begyndte først rigtigt at regne den 9. august. Der antages, at dansker har tænkt, at det nok ville stoppe med at regne, men da det så fortsatte i nogle dage, opstod den reelle interesse først den 12. august.