Ved denne temperatur sover vi bedst

temperatur-i-sovevaerelset

Der er delte meninger om hvor varmt der skal være i soveværelset om natten. Det har vist sig, at kvinder har et større behov for varme end mænd, så det er ofte dem, der er ansvarlige for temperaturen i soveværeset. 

Termostaten står i løbet af vinteren ofte oppe omkring 3-4 stykker hvilket giver en temperatur på omkring 20 grader. Dog vidner udtalelser fra diverse søvneksperter om, at vi sover bedst, hvis temperaturen i soveværelset er på omkring 14-18 grader.

Derudover udmeldes der, at vi bør skrue temperaturen ned til de omkring 14-15 grader, og lade vores dyne stå for at varme os. Der er flere årsager til, at vi bør lade dynen gøre arbejdet. Den ene drejer sig eksempelvis om en af de tre søvnfaser, REM, hvor vi har en tendens til at have det varmt, trække vejret mere hyppigt og vågne lettere end i faserne med den lette og dybe søvn.

Varmen er ofte årsagen til, at du vågner om natten

Du kender det godt. Du vågner midt om natten, med dynen helt oppe og ørerne mens svedperlerne drypper fra panden og resten af kroppen.

Det er ikke rart, og derfor kunne det da være rart, hvis vi kunne undgå disse nætter. Årsagen er som regel at temperaturen simpelthen er for høj, og at dynen ikke passer til temperaturen i soveværelset.

temperatur-i-sovevaerelset2

Kvinder vil gerne sove varmt

De fleste kvinder har et større behov for varme, hvilket naturligvis har en betydning for, hvor meget varme der er på i soveværelset.

Hvis du som mand ikke vil have det så varmt, er en måde at komme omkring problemet, at have en lidt tyndere dyne, så der bliver et match i tykkelsen af dynen og temepraturen. Det nytter jo ikke noget, at en af jer sover rigtig godt, mens den anden ikke kan sove

Et åbent vindue giver hedetyre og større udgifter til varme

Hører du til en af dem, der gerne vil sove med et vindue på klem, har du helt sikkert oplevet, at vågne badet i sved. Også selvom at du egentlig følte dig rigtig godt tilpas, da du lagde dig til at sove.

I takt med at det bliver koldere, som det eksempelvis er lige nu, er det ikke super godt for din søvn, hvis du ligger og veksler mellem at have det koldt og varmt. Det gør det også sværre at fyre op med fyringsolie eller kontinuerligt at skulle justere alverdens termostater rundt omkring.

Kroppens eget termostat sidder i hypothalamus i hjernen, og hvis den hele tiden skal justere sig alt om det er koldt eller varmt, så vågner du.

Derfor er det vigtigt, at I sørger for, at have investeret i nogle dyner, som matcher temperaturen i rummet.