Ældre danskerne handler mere på internettet i 2017

Online handel - kosmetikprodukter

En ny rapport fra FDIH viser, at Danske forbrugere gradvist handler mere på nettet. Især de ældre er i højere grad begyndt at anvende internettet til at handle, og dermed fortsætter den opadgående trend. 

Udviklingen i teknologien har opmuntret danske forbrugere til i stigende grad, at handle online, både på computere og via mobil telefonen. Ifølge den netop fremlagte halvårs rapport fra internethandlens brancheforening FDIH er specielt indkøb via mobiltelefonen i vækst. Samtidig er ældre forbrugere i stigende begyndt at benyttet online medier til at handle ind. 

Ifølge DR vil danskerne i løbet af 2017 købe varer online for 83,3 milliarder kroner. Det er specielt udviklingen i streamningstjenesterne netflix og HBO, samt en stigende udvikling i antallet af ordrer hos online supermarkeder, som er årsagen til stigningen.

Stor stigning fra 2015 til 2016

Danskerne har ifølge FDIH i alt handlet online 162 millioner gange i 2016. Det svarer til at vi har brugt 100,7 milliarder danske kroner på online handel. Hvis vi sammenligner med året 2015, er antallet af online handler steget med 10% og danskernes forbrug er i samme periode steget med 16%.

I 2016 havde danskerne et samlet privatforbrug på 368 milliarder kr. Og i det at 100,7 milliarder. Kr. er blevet brugt på at handle online, det udgør altså 27% af danskernes samlede forbrug.

Danske forbrugere er efterhånden begyndt at købe alle typer varer online. Dog er der stadig stor forskel på hvor stor en markedsandel de forskellige produktkategorie har. Hos de online supermarkeder som, i øjeblikket oplever stingninger i salget, er nethandlen stadig kun 1 procent af det samlede fødevaresalg, og samlet set bliver der handlet mere i fysisk butikker end online.  

PostMe har positivt kunne mærke stigningen i nethandlen

Vi har snakket med Andres Riedel, administrerende direktør ved PostMe, som er en dansk virksomhed, der har forskellige nichebutikker på internettet. Her talte vi om hvordan salget ser ud, inden for non-food kategorien der bliver solgt online.

Han siger at omkring 15% af alt non-food dagligvare bliver købt online. Hvis vi regner disse 15% om til et reelt beløb, svarer det til 2,8 milliarder kr.

Han anslår at ca. 20% af danskernes handel af non-food dagligvare, bliver gjort på udenlandske webshops, dette betyder, at forbruget i Danmark er på ca. 2,25 milliarder kr.

Under non-food dagligvare findes der en stor række at produktkategorier. En af disse kategorier, hvor en stor del af salget er via. Internette er kosmetikprodukter.

Kosmetikprodukter er en af de brancher PostMe er specialister i, de lancerede i 2016 PostMeBeauty.

Riedel kan bekræfte, at online handlen indenfor kosmetikprodukter er steget, men at det ser sådan ud generelt for hele online salget.

“Salget er stødt stigende inden for segmentet, og vi har med PostMeBeauty oplevet en fantastisk start. PostMe har traditionelt set handlet med såkaldte lavinvolveringsvarer, altså varer som kunderne ikke har nogen væsentlig mening om, men blot skal bruge og hvor de stoler på de enkelte stærke varemærker.”

Ud kosmetikprodukter, beskæftiger PostMe sig også med flere online shops, hvor de sælger undertøj og barberingsudstyr.Da PostMe lancerede PostMeBeauty, opdagede de en række ting, som særligt kendetegner handel med skønhedsprodukter:

“I PostMeBeauty oplever vi, at kunderne har en stærk præference for enkelte mærker og produkter og i høj grad har en mening om disse. Derudover vil de gerne rådgives mere om nye produkter. Det betyder noget i vores kommunikation, men konceptet er grundlæggende det samme som i vores andre butikker: Skaf den vare, kunden efterspørger, til en rabatpris for kunden – altså udgangspunktet for PostMe.

Det mener vi, at vi har løst med vores nye PostMeBeauty, hvor vi fortsat vil arbejde på at levere endnu skarpere priser og større produktudvalg.”